Så kom Rasmus !!


    Publicerat: 2009-08-15| 20:24:43

Tänkte skriva de jag kommer ihåg eller jag kommer ihåg de mesta men tänker skriva om Rasmus gilla gång till världen!

26/7 -05 fick vi reda på att jag var gravid med Rasmus och hade BF den 17/12-05. Fick reda på att de var en bebis i min mage av en slump. Hade fruktansvärt ont i magen och ringde GYN. Där sa dom att jag redan hade gått typ halva graviditeten. Jag fick en chock och Kenth trodde inte mig när jag ringde. Psykolog kopplades in och jag fick samtala med en kvinna. Fick göra ett nogrannar ultraljud samma dag och fick då reda på att de var en Rasmus i magen.

2/8 - 05 skrevs jag in på barnmorskemottagningen och fick ta massa prover. Jag hade fortfarande inte fattat vad som hände med allt runt omkring.

6/12-05 13:00 var jag på ett vanligt läkarbesök på gynmottagningen för jag mådde väldigt dåligt och spydde varje dag, fick vara inlagd med dropp åtskilliga gånger. Vi skulle ha middagsgäster senare samma dag. Men de slutade med att läkaren smörjde mig alltså jag fick igångsättningens första del. Ringde Kenth för att berätta att dom ville ha igång de så jag skulle slippa allt som var. Han var i västerås och visste inte hur snabbt han skulle kunna komma hem. Vid 16 tiden ramlar Kenth in på förlossningen och fattar inget. Jag ligger där ensam och läser lite inge ont eller något. Barnmorskorna föreslår att jag ska ut och vandra runt lite. Gick i dessa korridorer i 2 timmar, mådde inge vidare spydde och fick pröva plattor som gav vibbar så jag skulle slippa ha ont. Vid 21 tiden var jag öppen 9cm men dom ville inte fortsätta smörjningen pga av att jag skulle få sova. Fick sömntablett och somnade nån timme senare. Kenth fick sova där med mig och han sov som en stock, mamma och syrran satt med mig tills jag somnade. Vid 2 tiden på natten var jag så kissnödig att jag klev upp för att bege mig till toaletten. Jag kom halvvägs sen kissade jag på mig (trodde jag). Ringde på klockan så de kom 2 barnmorskor in som såg mig och de gröna vattnet på golvet. Dom tände nog alla lampor i hela rummet och kallade på läkaren för att ta prover på mig samt kolla vattnet. Kenth ligger och snarkar som bäst och vet inte om någe av de hela. Ringde mamma som kom till förlossningen igen vid 5 tiden och de var inte en timme för sent. Vid 6 tiden satte värkarna igång igen och de gjorde ont, de tryckte och de var som att någon satt på mig. Vid 9 kallade dom in läkaren och jag var helt öppen men dom skulle invänta kirurgen som tydligen hade glömt bort min epidral. Så mitt i värk arbetet får jag 50 stick av 2 olika narkosläkare innan epidralen sitter som den ska och jag kan andas ut. Nålarna stacks in i ryggen i mitten av värkarna. 33 min senare är Rasmus född, dock inte fläck fritt. Moderkakan fastnar i mig och läkaren kallas till mitt rum. Dom började snacka om att akut snitt för att ta ut moderkakan. NEJ för i helvete skriker jag. Läkaren kollar på mig och förklarar att hon kan göra sig steril och stoppa in armen i mig för att hjälpa den ut. Full ös på lustgasen och sen kör vi. Hon fick ut modekakan inte hel utan i trasor. Och full var jag.. " Fan vad skönt att var full för en sekund" var min kommentar. Mamma hade tagit Rasmus direkt från de att han kom ut tills vi var klar med allt. Sen fick jag äntligen hålla min håriga lilla kille. Alldeleds kol svart hår och världens största ögon som bara kollade på mig. Han var så underbart fin. Vi fick mackor / te/ kaffe / juice in på rummet samt en bricka med sveriges flagga på. Jag ville bara ta med mig min kille hem och mysa inte vara med massa folk. Efter en halvtimme försökte jag bege mig till duschen halv full och kunde inte gå själv. Efter duschen fick vi komma upp på förlossningen och de var den värsta tiden i hela mitt liv tyckte jag då. Alla bebisar var jätte ledsen Rasmus ville inte ha min mjölk som forsade bara jag gick. Fick en elak barnmorska som inte alls trodde att jag förstog hur de var att amma. Men jag försöker faktiskt att inte se tillbaka till tiden på BB för annars var de bra.
När vi väl fått komma hem så blir jag väldigt sjuk. Har influensa i 2 månader och feber konstant stog knappt på benen med en bebis helt ensam hemma. Fick komma till GYN för undersökning och då visade de sig att jag hade förrutnad moderkaka kvar och fick en tid för skrapning & en antibiotika kur. 2 dagar senare kunde jag njuta av mitt nya liv som mamma till Rasmus...


Kommentarer
Kommentera här!
Namn?

E-postadress: (Publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Komma ihåg dig?